KONIN. Parafia św. Wojciecha – Nie wszystek umrę

Nie wszystek umrę

Wspólnota Parafii św. Wojciecha w Koninie już po raz czwarty zaprasza na wydarzenie artystyczne: „Nie wszystek umrę… Tryptyk Zaduszkowy”, 4 -6 listopada. Celem tego przedsięwzięcia jest integracja społeczności konińskiej w czasie oktawy Wszystkich Świętych. Na trzy kolejne wieczory zaproszenie przyjęli: Przemysław Strączek International Group z projektem jazzowym „Light & Shadow”, Tadeusz Woźniak z zespołem oraz grupa DesOrient i Michał Lorenc – tegoroczny laureat nagrody „Totus”, kompozytor i ikona muzyki filmowej.

W kolejności wystąpią:

04.11. piątek – godz. 19.00 – Przemysław Strączek – International Group

05.11. sobota – godz. 19.00 – Tadeusz Wożniak z zespołem

06.11. niedziela – godz. 19.00Michał Lorenc i grupa DesOrient

Koncerty odbędą się w kościele parafii św. Wojciecha w Koninie – Morzysławiu. Wstęp wolny!!!

Patronat honorowy objęli: Biskup Ordynariusz Diecezji Włocławskiej, Prezydent Miasta Konina oraz Przewodniczący Rady Miasta Konina. Sponsorami są m.in.: Rada Miasta Konina, Prezydent Miasta Konina, Biskup Ordynariusz i Wydział Duszpasterski Diecezji Włocławskiej.

To nie historia samego pomysłu „Tryptyku” jest ważna, ale zamysł i temat tego przedsięwzięcia. Modlitwa za zmarłych, pamięć, oddanie hołdu i czci, zatrzymanie się na moment w doczesności, refleksje nad przemijaniem, ale nade wszystko miłość, bo przecież bez niej nie byłoby naszej świętej pamięci. To właśnie miłość do…, miłość pomimo wszystko…, miłość w pamięci… jest przesłaniem trzech koncertowych, listopadowych wieczorów.

Naszym zamysłem i pragnieniem jest pochylenie się nad tematem, który nie ma podziału na światopogląd, opcje polityczne, czy wyznanie! Wiemy bowiem, że śmierć nie „popełnia” takiej klasyfikacji. Stąd nasz pomysł, aby zaprosić społeczność całego Konina, aby wspólnie pochylić się nad tematem przemijania i wspólnie, poprzez wydarzenie artystyczne, przejść tę „cienką czerwoną linię” doczesności! Z naszego trzyletniego doświadczenia wynika, że dla wierzących „Tryptyk” stał się pewną formą modlitwy, dla niewierzących formą wspomnienia i pamięci.

Pierwszy, piątkowy koncert Tryptyku Zaduszkowego dedykowany jest Robertowi Roszakowi, dziennikarzowi muzycznemu, który zmarł 4 lipca. Koncert i poprzedzająca go, o godz. 18.00, Eucharystia w Jego intencji od dziennikarzy odbędą się dokładnie 4 miesiące po śmierci Roberta . Mszę św. sprawować będzie ks. Paweł Śmigiel.

Organizatorzy: ks. proboszcz Józef Wysocki, ks. Paweł Śmigiel, Anna Wysocka

Michał Lorenc. Urodził się 5 października 1955 roku, w Warszawie. Należy do najwybitniejszych współczesnych kompozytorów muzyki filmowej. Napisał muzykę do ponad 175 filmów, seriali telewizyjnych, filmów dokumentalnych oraz spektakli teatralnych. Współpracował z najlepszymi reżyserami z Polski, Czech, Wielkiej Brytanii i USA. Nagrywał muzykę z najlepszymi polskimi orkiestrami: Sinfonią Varsovią, Orkiestrą Filharmonii Narodowej i Warszawską Operą Kameralną. Od lat często współpracuje z muzykami z zespołu „DesOrient” – polskimi specjalistami od muzyki etnicznej. Michał Lorenc jest członkiem Europejskiej Akademii Filmowej, Czeskiej Akademii Filmowej oraz Polskiej Akademii Filmowej.
Zaczynał karierę, pisząc piosenki dla studenckich zespołów. Jako 18-latek, w 1973 roku, związał się na cztery lata z “Wolną Grupą Bukowina”. Od 1975 do 1978 roku nagrywał piosenki do audycji „Zgryz” Macieja Zembatego, nadawanej w 3. Programie Polskiego Radia. Od 1979 roku do 1981 występował razem z Jackiem Kleyffem i Michałem Tarkowskim w “Teatrze Paranoicznym”, który sami założyli. Po raz pierwszy skomponował muzykę w 1979 roku do serialu telewizyjnego “Przyjaciele” Andrzeja Kostenki. W 1989 roku skomponował muzykę do głośnego filmu “300 mil do nieba” Macieja Dejczera. Dostał za nią nominację do statuetki „Felixa – Europejskiej Nagrody Filmowej” oraz „Nagrodę im. Stanisława Wyspiańskiego”, przyznawaną przez Premiera RP. Od tego momentu jego kariera nabrała tempa. W 1992 roku zdobył swoją pierwszą nagrodę za najlepszą muzykę filmową na FPFF w Gdyni za muzykę do “Psów” Władysława Pasikowskiego. Lata 1995 i 1997 przyniosły kolejne nagrody na FPFF za “Prowokatora” Krzysztofa Langa oraz “Bandytę” Macieja Dejczera. Muzyka do tego ostatniego filmu stała się prawdziwym przebojem i przyniosła Lorencowi platynową płytę. W 1996 roku przez 6 miesięcy pracował w Los Angeles w USA, z kultowym reżyserem Hollywoodu – Bobem Rafelsonem (m.in.: “Pięć łatwych utworów” – 1970 rok, “Listonosz zawsze dzwoni dwa razy” – 1981 rok). Muzyka, którą napisał do filmu Rafelsona – “Krew i wino” została zgłoszona przez wytwórnię 20th Century Fox do Oscara.
Amerykański branżowy tygodnik „Variety” wiele razy porównywał Michała Lorenca do wybitnego amerykańskiego kompozytora Aarona Coplanda. W 1999 roku za muzykę do filmu “Nic” Doroty Kędzierzawskiej Michał Lorenc dostał specjalną nagrodę za muzykę na festiwalu Camerimage w Łodzi oraz prestiżową główną nagrodę na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Filmowej i Medialnej w Bonn, gdzie rywalizował z Hansem Zimmerem – jednym z najlepiej zarabiających i najbardziej znanych hollywoodzkich kompozytorów, i jego muzyką do filmu “Cienka czerwona linia”. W tym samym roku muzyka Lorenca skomponowana do czesko-polskiego filmu “Zabić Sekala” dostała „Czeskiego Lwa” przyznawanego przez tamtejszą Akademię Sztuki Filmowej i Telewizyjnej (najważniejsza nagroda czeskiej kinematografii). Dwa lata później za muzykę do filmu “Daleko od okna” (2001) Jana Jakuba Kolskiego dostał “Złotą Kaczkę”, nagrodę czytelników miesięcznika “Film”. W 2002 roku zostaje ponownie nominowany do „Czeskich Lwów” za muzykę do filmu “Babie lato”.
Kolejne lata przyniosły kompozytorowi następne sukcesy i wyróżnienia. Lorenc otrzymał główne nagrody za najlepszą muzykę na FPFF w Gdyni za „Przedwiośnie” (2001) Filipa Bajona i za „Wszystko będzie dobrze” (2007) Tomasza Wiszniewskiego. Najważniejsze, jak mówi nagrody, bo przyznawane przez widzów, otrzymał trzy razy we Wrześni – na Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Filmowej “Prowincjonalia” – za filmy „Daleko od okna” (2001), „Wino truskawkowe” (2007) Dariusza Jabłońskiego i „Cztery noce z Anną” (2008) Jerzego Skolimowskiego. Ostatnio dużymi sukcesami cieszyły się seriale sensacyjno-kryminalne, do których kompozytor napisał muzykę – „Glina” (2004-2008), „Oficer” (2004) i „Ojciec Mateusz” (2008-2010).

Ostatnie duże projekty fabularne Michała Lorenca to film „Cztery noce z Anną” Jerzego Skolimowskiego (2008), czeski „O rodzicach i dzieciach” Vladimira Michalka (2008), „Mniejsze zło” Janusza Morgensterna (2009), słowacki „Pokój w duszy” (2009) oraz „Kołysanka” Juliusza Machulskiego (2010), „Różyczka” Jana Kidawy-Błońskiego (2010) oraz „Śluby panieńskie” Filipa Bajona (2010). Muzyka z “Różyczki” została w kwietniu 2010 roku wykorzystana w trakcie trwania specjalnych programów informacyjnych Telewizji Polskiej, przygotowywanych i transmitowanych z powodu katastrofy lotniczej pod Smoleńskiem. W lutym 2011 roku za płytę z muzyką z “Różyczki” Michał Lorenc otrzymał nominację do “Fryderyków” – najważniejszej nagrody w polskim przemyśle fonograficznym, w kategorii “Album roku – oryginalna ścieżka dźwiękowa”.
Na początku września 2010 roku na terenie dawnej „Huty Warszawa” w Warszawie zaprezentowane zostało widowisko „2 x Strajk”, przygotowane specjalnie z okazji 30. rocznicy wydarzeń Sierpnia 1980. Michał Lorenc skomponował muzykę do zaprezentowanego wówczas filmu dokumentalnego „Nie byliśmy bohaterami. Strajk oczami kobiet” oraz widowiska muzycznego „21”.  Pod koniec 2010 roku kompozytor zakończył komponowanie i nagrywanie muzyki do filmu Antoniego Krauze – „Czarny Czwartek”, opowiadającego o genezie protestów grudniowych w Gdyni w 1970 roku. Druga połowa 2010 roku upłynęła kompozytorowi również na pracy nad muzyką do największego przedsięwzięcia w historii polskiej telewizji -  pełnometrażowego filmu dokumentalnego „Jan Paweł II. Szukałem Was…”, opowiadającego o życiu i przesłaniu, jakie pozostawił po sobie Papież Jan Paweł II i ukazujący jego wyjątkowe miejsce w historii kościoła i świata oraz to, jak jego niezwykła osobowość, naturalność, otwartość i poczucie humoru łączyły ludzi na wszystkich kontynentach, niezależnie od ich statusu społecznego, wieku, wyznawanych wartości czy religii.

W tym roku Michał Lorenc został laureatem nagrody Fundacji Episkopatu Polski „Totus” za propagowanie kultury chrześcijańskiej.

Przemysław Strączek International Group – Light & Shadow: Przemysław Strączek – gitara, Piotr Schmidt – trąbka, Francesco Angiuli (Włochy/Holandia)- kontrabas, Flavio Li Vigni (Włochy/Wielka Brytania) – perkusja

Program koncertowy nawiązuje do muzyki Przemysława Strączka zarejestrowanej na płycie Light & Shadow w 2010 r.  Od momentu wydania płyty muzyka cieszy się dużym uznaniem wśród mediów polskich, hiszpańskich, brytyjskich otrzymując świetne recenzje w prasie i w audycjach radiowych. Ogromnym walorem tego przedsięwzięcia jest udział wyśmienitych i uznanych w Europie muzyków.

Tadeusz Woźniak. Piosenkarz, gitarzysta i kompozytor. Debiutował w 1966 pod pseudonimem Daniel Dan w zespole Dzikusy. Jako gitarzysta grał m.in. w Niebiesko-Czarnych. Od 1968 występuje solo, śpiewając najczęściej melodyjne ballady i akompaniując sobie na gitarze. Komponuje także muzykę teatralną i filmową, tworzy spektakle muzyczne i musicale. Jako wykonawca największe sukcesy odnosił pod koniec lat 60. i w latach 70. Tadeusz Woźniak ma w swoim dorobku muzykę do ponad 200 piosenek, prawie 100 inscenizacji w teatrach dramatycznych, wielu przedstawień telewizyjnych, programów poetyckich i artystycznych oraz filmów animowanych.

Piosenki z jego muzyką wykonywali m.in.: Elżbieta Adamiak, Michał Bajor, Anna Chodakowska, Bernard Ładysz, Andrzej Poniedzielski, Krystyna Prońko, Zbigniew Wodecki, Wojciech Malajkat, Jolanta Majchrzak, Krzysztof Majchrzak, czy grupa Lokomotiv GT. Muzyka T. Woźniaka, choć stanowiła integralną część wielu sztuk teatralnych, była też niezależnie nagradzana na festiwalach sztuk teatralnych. Artysta otrzymał nagrodę za muzykę do “Wesela” St. Wyspiańskiego w reż. R. Kordzińskiego, “Odprawę posłów greckich” J. Kochanowskiego w reż. A. Witkowskiego, “Mistrza i Małgorzaty” M. Bułhakowa w reż. A. M. Marczewskiego.

Najpopularniejsze piosenki: Hej, Hanno, Smak i zapach pomarańczy, To będzie syn, Zegarmistrz światła.

Na swojej najnowszej płycie “Ballady polskie” proponuje ballady, które powstały w oparciu o materiał literacki najwyższej próby: ballady A. Mickiewicza, poezję J. Słowackiego, J. Kasprowicza, K. Ujejskiego, B. Leśmiana, R. Zmorskiego.